Waitomo Caves

I går körde jag från Taupo till Waitomo Caves. Vägen jag körde var en liten landsväg jämfört med de andra vägarna jag kört på. Ett samhälle passerade jag på två timmar (dessutom under mina sista 45 minuter) jämfört med ett samhälle var trettionde minut på resterande vägar. Men till mitt mål kom jag.

Efter att ha checkat in la jag mig och vilade, något som verkat bli tradition då jag är konstant trött eftersom jag lever på backpackermat (nudlar, müslibars, frukt och yoghurt) och sover på hostel. Om jag inte ska iväg och köra så ska jag upp till äventyr eller upp till utcheckningstiden... Men snart har jag en längre tid i Auckland och jag kan unna mig att sova ut åtminstone en morgon.

Här i Waitomo Caves finns det inte mycket och den enda anledningen till att jag är här är för att simma runt i en grotta med lysmaskar. Lysmaskar fick jag även se i går kväll så jag gick en gratis promenad en kort bilfärd härifrån. Enda problemet var att jag var själv och att det var kolsvart. Jag älskar att köra i mörker men den här gången var jag rädd redan i bilen. Sedan var det bara jag och min lilla lampa på en liten stig ute i skogen, mitt ute i ingenstans. Men jag kämpade mig fram till lysmaskarna, tittade och gick sedan tillbaka till säkerheten, bilen. Det går inte i ord beskriva hur läskig den promenaden var.

I dag gjorde jag mitt andra (The Crossing i Tongariro National Park var mitt första) stora äventyr här i Nya Zeeland. På morgonen gjorde jag ett grottäventyr med The Legendary Black Water Rafting Company, Black Abyss hette det och det höll på i fem timmar. Under dessa timmar repellerade vi 35 meter ner i en grotta, åkte linbana i kolmörker med bara lysmaskarna som lyste över huvudet, flöt runt i gummiringar och tittade på lysmaskarna, klättrade uppför vattenfall och mycket mer! Det var otroligt roligt och jag kan absolut tänka mig att göra det igen. Jag rekommenderar det med hela mitt hjärta, trots att vattnet var 10-14 grader varmt.

Efter mitt äventyr satte jag mig i bilen och körde till Auckland där jag bor på ett jättemysigt hostel vid Mount Eden. Här stannar jag en natt, i morgon kör jag till Cape Reinga och sover en natt borta innan jag kommer tillbaka till detta hostel över helgen.


Marianne skriver:

Så himla kul att följa med på dina fantastiska äventyr. Dina blogginlägg är dagens höjdpunkt! Jag förstår att du har mycket intryck att sortera - glöm inte bort att njuta!

Svar: Tro mig, njuter gör jag! Och tack, försöker blogga så regelbundet jag kan! Beror lite på när jag hittar internet...
Lina Carlsson


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar