När ännu en au pair-tid är över...

Vilken organisation åkte du med?
Ännu en gång valde jag att åka privat, något som jag rekommenderar med hela mitt hjärta. Jag har aldrig haft några som helst problem.

Vad har varit det bästa med året?
Paris, mina vänner, min fantastiska värdfamilj och alla bisous jag fått av mina pojkar. Även min underbara resa till London med Erika och besöken av familj och vänner jag fått. Jag har varit väldigt lyckligt lottad.

Vad har varit det värsta?
Min sjukperiod, utan tvekan, men även vissa problem i vanliga livet som jag håller för mig själv.

Har det varit värt det?
Absolut! Utan tvekan. Ångrar inte alls att jag tog det rätt så spontana beslutet och åkte.

Ångrade du någonting?
Nej, ingenting. Och varför ångra sig? Det förändrar ingenting ändå.

Är du glad att du åkte?
Överlycklig. Utan detta år hade jag varit så mycket fattigare.

Skulle du rekommendera någon att åka som au pair?
Om du vill jobba med barn och uppleva ett land, ja. Se bara till att du känner till vad det verkligen innebär och läser in dig på det innan du bestämmer dig.

Gick du upp i vikt något under året?
Ja, absolut. Man kan inte bo i Frankrike under en begränsad period utan att gå upp, det finns så många bakverk att testa och så många baguetter att äta!

Favoritmat?
Hemma är det min värdmammas kyckling i påse. Recept: hemlighetsklassat. Annars är musslor inte så dåligt det heller.

Länder du besökte?
England.

Skulle du kunna tänka dig göra det igen?
Nej, jag känner mig väldigt klar med au pair-livet och vill ta mig vidare i livet. Påbörja ett nytt kapitel där jag faktiskt kommer vara huvudrollen och där jag inte behöver leva enligt någon annans liv.

Kommer du sakna något?
Jag kommer sakna Paris, min värdfamilj (speciellt mina pojkar) och mina vänner väldigt mycket.

Vad är det första du kommer göra när du kommer hem igen?
Redan min första heldag i Sverige jobbar jag, så jag kastas in i sommarvardagen på en gång.

Hur har Paris varit?
Paris har varit full av kultur, glädje, skratt och njutning. Paris har definitivt klättrat högt upp på listan över weekendresemål och jag kommer snart att återvända igen.

Hur skulle du beskriva Frankrike?
Frankrike är ett ganska komplicerat, stelt och inrutat land. Allt ska ske på ett visst sätt och följa samma mönster. Samtidigt kan Frankrike (och då speciellt Paris) vara ett av de mest kulturrika ställena på jorden och fransmän vara några av de mest passionerade folken. De går verkligen all in när det kommer till intressen de har om det så vore mat, sport eller kultur. Som turist tror jag inte man märker det och då kan Frankrike och fransmännen i princip vara som vilket annat land eller folk som helst.

Lärdomar under året?
Att ta saker i egna händer, utan tvekan. Och att tänka mer på mig själv och hur jag mår och är. Utöver detta har jag självklart lärt mig att hantera franska språket betydligt bättre!

Hur känner du för att åka hem?
Jag har otroligt blandade känslor. Jag vill hem och känner att jag är klar här, men samtidigt vill jag inte lämna min älskade värdfamilj och Paris. Samtidigt gav jag mig in i det här med vetskapen att det skulle ta slut, så det är bara att acceptera att slutet är här och ta en dag i taget. Hitta den nya vardagen och trivas i den.


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar