Auckland

De senaste dagarna har jag tillbringat i Auckland, Nya Zeelands största stad med sina 1,2 miljoner invånare. Känns väldigt mesigt och litet då jag är van vid Sydney... Staden är i alla fall byggd på 63 utdöda vulkaner och dag 1 i Auckland gick jag upp på den högsta av dem, Mount Eden, som är 196 meter hög. Det var väldigt vackert och vyn över Auckland var magisk. Efter min morgonpromenad åkte jag in till centrala Auckland och vandrade runt. Åt middag på Burgerfuel, en snabbmatskedja som serverar riktiga burgare. Riktigt gott! Tack för tipset, Teres. Sedan vandrade jag till området Parnell där jag fikade med Teres, en föredetta klasskompis som är au pair här. På Chocolate Boutique, som fiket hette, hängde vi ända till stängning.

I dag har jag återigen vandrat runt i staden utan mål. Tanken var att jag skulle på Auckland Museum men då jag var extremt segstartad (håller på att bli sjuk, skyller på det) så hade jag inte tillräckligt mycket tid innan jag skulle möta upp Teres för lunch. Lunchade på en mexikansk restaurang och maten var helt ljuvlig. Sedan hängde vi i Teres kvarter innan jag drog mig tillbaka till mitt älskade hostel.

I morgon kör jag vidare, Coromandel är nästa mål, men innan jag börjar köra ska jag trycka in ett besök på museet jag inte besökte idag. 4,2 av 5 på Google, känns som ett måste.

Har inte en enda bild på staden på min telefon, så ni får nöja er med vad jag har ätit tills vidare.


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar