Angående ficktjuvar och stölder i Paris

I dag åkte jag in till Paris för att gå på rean som äger rum i Paris, ja hela Frankrike, med Laura. Tyvärr hann vi bara med två affärer och ett besök på en restaurang innan vår trevliga dag fick ett abrupt slut då vi märkte att Lauras väska blivit stulen när vi ställde oss upp för att betala för oss på restaurangen.
 
Ficktjuvar och till och med överfall då väskorna rycks från offret är extremt vanligt i Paris. Jag har haft tur men utöver händelsen i dag har jag varit med om ett misstänksamt försök på tågstationen med Hanna förra fredagen. Tack och lov är inte alltid ficktjuvar smidiga och med sunt förnuft är det lätt att undvika dem. De flesta människor vet detta men det tåls att upprepas.
 
Ha alltid väskan framför kroppen om du har den i en axelrem, även en hand på väskan är bra. Väskan ska alltid vara inom synhåll där du ser eller känner om någon tar den (jag lägger den framför mig, mellan fötterna, under bordet på restauranger, oddsen är att jag märker om någon kryper på golvet under bordet för att ta något). Var uppmärksam på distraktioner, folk kan fråga dig om vägen, lägga en karta ovanför din telefon på bordet, knuffa till dig eller liknande för att få dig ur balans och då lättare ta saker. Förvara aldrig alla viktiga saker på samma ställe utan sprid ut dem.
 
Stölder som dessa är så vanliga i Paris att den franska polisen i princip bara rycker på axlarna. Är det borta så är det borta och det kommer mest troligt aldrig tillbaka, se därför till att vara uppmärksam. Tillfället gör tjuven.
 
Som min lärare säger i princip varje gång vi lämnar klassrummet: faire attention aux pickpockets!

Mariekexet skriver:

Uuuuuuuuuusch :((( allitd superparanoid tack vare mamma...

Svar: Jag med! Super-duper-paranoid. Har ju blivit avstulen saker förut, så nu är jag verkligen på min vakt.
Lina Carlsson

Viktoria skriver:

Det är faktiskt helt sjukt vad mycket ficktjuvar det är här. Jag blev av med min telefon den första månaden jag bodde här. Verkar som alla åtmindstone fått sina telefoner stulna!

Svar: Jag har ALDRIG varit så paranoid som jag är här! Hittar jag inte telefonen i väskan direkt är den självklart "stulen". Det är verkligen helt sjukt. En annan kompis blev av med sin plånbok i söndags. Det händer verkligen alla, hela tiden.
Lina Carlsson


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar