Mon premier jour

Så har jag avslutat min första dag och är alldeles utmattad trots att vi inte gjort så mycket.
 
Pojkarna är underbara men riktiga energiknippen. Typiska pojkar med bus och stoj, full fart hela tiden. I dag har de och min värdmamma visat mig runt. Jag har fått se skolorna, biblioteket, posten, marknadsplatsen, tågstationen och många andra ställen. Jag och min värdmamma tog sedan en kopp kaffe och, som i mitt fall, te (som fick servitören att titta seriöst på mig och säga att man minsann inte kan dricka te) på ett kafé på marknadsplatsen. Detta gjorde vi med en färsk baguette som vi precis inhandlat på la boulangerie liggandes på bordet. Franskt, eller vad?
 
Efter lunch tog vi bilen och jag fick se tennisen innan vi körde till le skate parc (vilket jag tror alla kan lista ut vad det är). Där var vi i hela två timmar och under den franska höstsolen låg jag och min värdmamma på filtar på gräset och njöt, läste, chattade med vänner och halvsov medan pojkarna lekte. Sedan hem för en lätt middag, en middag där den äldsta faktiskt ansträngde sig för att prata långsamt (på order och påminnelser från sin mamma).
 
Jag är otroligt glad över min värdfamilj, pojkarna är så mysiga och mina värdföräldrar underbara (i dag kom exempelvis min värdpappa in i mitt rum och pekade ut alla IKEA-saker vilket fick mig att skratta och säga att jag känner mig som hemma). Tyvärr pratar jag mest engelska, eller egentligen bara engelska förutom något "oui", "merci", "moi aussi" och andra små ord. Jag är otroligt feg när det kommer till den muntliga franskan, men jag har bestämt för att mina första ord i morgon (efter bonjour) ska vara:
"Aujourd'hui, je vais parler francais." (I dag ska jag prata franska)
 
Internet är extremt långsamt, därför kommer inga bilder upp än och inte heller Skype är aktuellt. Min värdpappa ska dock ringa internetleverantören i morgon.

Emelie - Lever drömmen i Paris! skriver:

Det låter som att du hamnat.... Precis rätt. Precis, precis rätt. Vad fint att du blir välkomnad så fint! Jag måste fråga (även fast jag kommer fråga tusen frågor när vi väl träffas!) om du är deras första? Eller om de bara är såhär genomgoa rent allmänt?

Svar: De är så här genomgoa helt naturligt. De har haft en från Österrike innan mig, men jag vet att de har haft någon från Danmark med och säkert många, många fler.
Lina Carlsson


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar