Le premier jour à l'ecole

Så var den gjord - första dagen i skolan.
 
10.30-12.45 på tisdag och fredag har jag franska, nivå B1, med ett gäng andra tjejer med olika nationaliteter (ingen svensk men väldigt många tyskor) och med en skön lärare som i dag kastade sin whiteboardpenna i mitt huvud (jag råkade tappa min penna så den föll på honom) och örfilade sig själv två gånger (eftersom han gissade fel på Österrike/Tyskland och USA/Kanada).
 
13.00-14.30 på tisdagar (notera bristen på lunchrast) tar jag mig från min inbrottssäkra byggnad där jag har franska till huvudbyggnaden för att ha ungdomslitteratur med Emelie och Lovisa. Där kommer vi bland annat läsa La Petite Sirène (Den lilla sjöjungfrun), lite poesi och kanske även Pippi Långstrump. I dag diskuterade vi dock olika ungdomsförfattare och böcker vi läste som barn och det var förvånansvärt många ickesvenskar som nämnde Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige (Le Merveilleux Voyage de Nils Holgersson à travers la Suède).
 
Än så länge är jag riktigt nöjd med min skola - trots att min lärare inte kan första hur en svensk inte kan tycka om lakrits.
 


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar