Nu när au pair-tiden är över...

Vilken organisation åkte du med?
Jag valde att åka privat, vilket jag inte ångrar för en sekund. Du har mer frihet, men samtidigt riskerar du mycket mer. För mig har det funkat utan problem, fast man har ju hört mardrömshistorier.

Vad har varit det bästa med året?
Alla saker jag fått uppleva, min värdfamilj och mina vänner som jag hittat här borta.

Vad har varit det värsta?
Att alltid bli tagen i andra hand och få offra mina planer om det kraschar med värdfamiljens. Min värdfamilj har dock varit underbar och det är väldigt få gånger det hänt.

Har det varit värt det?
Det har varit värt varenda sekund - euforisk som tuff.

Ångrade du någonting?
Nej. Först när jag kom ångrade jag att jag inte hittade en värdfamilj som bodde i en "roligare" förort som typ Bondi eller Manly. Men ju mer jag kom in i familjen desto mindre tänkte jag så. Nu skulle jag inte byta familj eller förort mot någon annat.

Är du glad att du åkte?
Obeskrivligt glad. Bästa beslutet jag tagit. Jag har aldrig varit så lycklig som jag har varit här borta.

Skulle du rekommendera någon att åka som au pair?
Det beror på vad personen vill göra. Det är ett jobb och inte en betald semester, det är viktigt att komma ihåg. Om du vill resa på dina villkor utan att vara beroende av någon annan skulle jag säga nej, men om du vill uppleva i en kultur, jobba med barn, bo på ett och samma ställe ett längre tag, utsätta dig för kulturkrockar och verkligen leva som man gör i ditt värdland - ja. Gör det.

Gick du upp i vikt något under året?
Personlig fråga. Min vikt har varit en berg- och dalbana. Började med att gå ner i vikt, sedan gå upp, gå ner igen och nu ligger jag nog ganska stabilt (alternativt att jag fortfarande går ner...)

Favoritmat?
Min värdpappas Special Fried Rice. Alla gånger.

Länder du besökte?
Utöver mitt värdland Australien - Nya Zeeland.

Skulle du kunna tänka dig göra det igen?
Både ja och nej. Jag kollar redan på ett nytt au pair-äventyr men om jag ska åka ska det verkligen kännas rätt till 100 % och om något bättre dyker upp i Sverige (utbildning eller jobb) kommer jag att välja det.

Kommer du sakna något?
Jag kommer sakna hela mitt australiska liv. Australien, Sydney, värdfamiljen, att hitta på något med Sara varje helg... Men jag har insett att det är DETTA jag kommer sakna och kommer vilja uppleva igen. Stanna tiden, åka tillbaka till början... Tyvärr går inte det.

Vad är det första du kommer göra när du kommer hem igen?
Äta Lingongrova (skickar du EN snapchat till på Lingongrova är du dödens lammunge, Lisa...) hushållsost, palt, hjortronsylt, åkerbärssylt (hur kommer det att jag har cravings efter det?), farmors hallonsylt från hallonen vid stugan, marabou, lösgodis, mannagrynsgröt, jordgubbskräm, filmjölk, Pettersons magra falukorv, dricka norrmejeriers mellanmjölk... Listan kan göras lång... Skämt åsido! Jag ska hjälpa min syster att flytta och jag ska umgås med min familj och mina vänner. Sedan börjar allvaret med sommarjobb för att spara ihop pengar till nästa äventyr.

Hur har Sydney varit?
Helt fantastiskt underbart. Jag älskar staden och dess omgivningar. Jag älskar kulturen, attityden, folket... Allt!

Hur skulle du beskriva Australien?
Ett otroligt trevligt land. Aussies är trevliga och hjälpsamma, landet är stort men lätt att resa runt i, det är vackert och klimatet är underbart. Kulturen är ganska lik Sveriges, men betydligt mer avslappnad och öppen vilket gör det till en lagom kulturkrock.

Lärdomar under året?
Att allt blir vad man gör det till, ingenting händer om du inte gör något åt saken och att allt går att lösa så länge du verkligen vill lösa det. Om vi ska prata lite mer jordnära lärdomar så kan jag numera hantera en gasspis, fånga vågor, stå upp och svänga på en surfbräda, se var strandens farliga strömmar finns, dra till med en rejäl australisk dialekt (nästan i alla fall...) och jag har absolut lärt mig att vara mer framåt, mindre blyg och kan nu hålla en normal konversation med främlingar.

Hur känner du för att åka hem?
BLÄÄÄÄÄ!!! Ungefär så. Men som jag nämnde, det är NUET jag vill stanna i och än så länge finns ingen tidsmaskin som kan ta mig tillbaka till 19 augusti 2013 eller frysa tiden där den är nu. Det är bara att finna sig i att sommarjobbet i Sverige kallar, hösten har kommit till Australien och att jag måste gå vidare och hitta ett nytt äventyr som kan göra mig lika mycket gott som detta har gjort.

Gunilla Lindström skriver:

Det har varit ett nöje att följa din blogg du skriver trevligt du lägger ut mycket bilder lycka till nu då du återvänder till Sverige önskar en norrbottning från Enköping

Marianne skriver:

Åh, jag kommer att sakna din blogg, det har varit så himla kul att följa dig och dina äventyr. Många gånger har det nästan kännts som om jag också varit "over there". Välkommen hem!

Svar: Tack Marianne! Men vem säger att bloggen, och mitt äventyr, är över? ;) Letar just nu nytt au pair jobb...
Lina Carlsson


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar