Sydney vs Paris; om att jämföra

Som de flesta bloggläsare säkerligen vet vid detta lag var jag au pair i Sydney, Australien, under sju månader. Efter en sommar i lilla landet lagom valde jag sedan att jobba som au pair i Paris, Frankrike.
 
Innan jag åkte till Paris lovade jag mig själv att inte jämföra de båda städerna och upplevelserna. Det är trots allt två helt olika äventyr. Två olika länder, två olika städer, två olika familjer och två helt olika liv. Trots detta kan jag inte låta bli att jämföra, om och om igen och då speciellt städerna.
 
Sydney och Paris är som natt och dag. Sydney är en väldigt ny och modern stad och endast några hundra år gammal medan Paris grundades redan under romartiden. Stål- och glasbyggnader jämfört med betydligt äldre fasader. Paris är en kulturhistorisk stad medan Sydney är den avslappnade staden där mottot är "no worries" och man matchar finkostymen med flipflop-sandaler.

Gång på gång kommer jag på mig själv med att säga:
"I Sydney..."
Som sedan följs av historier om hur det var där, hur saker funkar där och vad som hände där. Ungefär som att jag även säger till fransmän och andra ickesvenskar (och även sa till australienare och andra ickesvenskar):
"I Sverige..."
Och sedan berättar hur det funkar hemma hos oss och sedan försöker intyga dem om att det är bäst, för man blir aldrig så patriotisk som när man bor utomlands.

Det spelar ingen roll hur mycket jag påminner mig själv om att inte jämföra mina två år utomlands, jag kommer ändå alltid göra det. Allt i livet är jämförelser; varmt/kallt beror på kroppstemperatur, liten/stor och lång/kort jämförs med ett standardmått. Jag får jämföra för att hitta skillnader, jag måste bara sluta jämföra för att försöka lista ut vad som är bäst; Sydney eller Paris. Jag måste lära mig att det är två olika äventyr och att de därför inte kan jämföras på så sätt. De har båda två lika stor potential att bli lika bra.
 

Mariekexet skriver:

Så klok du är :') Men har inget emot dina Sydney-historier, tycker de är sååå mysiga! :'D

Svar: Ååååh, vad skönt att höra!!! <3 Vet att jag pratar mycket om det och att det kanske inte är jätteroligt att höra, men det är en stor del i mitt liv så det är svårt att låta bli... ;)
Lina Carlsson


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar