Rotorua

I dag har det verkligen varit fullt upp. I morse steg jag upp tidigt för att ta en buss till Hobbiton, platsen där de spelade in Lord of the Rings och The Hobbit. Jag kände mig lite som en nörd då vår guide frågade vad Bilbo säger när han hoppar över staketet och springer efter dvärgarna i första filmen och jag var den enda som svarade... Plus att jag fick ett löv från låtsasträdet som står över Bilbos hus (stammen är riktig, men låtsaslöven är importerade från Taiwan och fastsatta en och en). Allt avslutades med en drink (äppelcider eller öl) på Green Dragon, puben/tavernan som är med i filmen.

Väl tillbaka i stan gick jag rakt in i receptionen på mitt hostel och bokade Zorbing. Vad är det? Jo, det är en plastboll med en mindre plastboll i. I den mindre plastboll är det vatten (om du väljer att ha det) och sen sätter du dig där inne tillsammans med vattnet. Sen rullar denna boll nerför en sluttning (banan jag åkte på var 250 meter och Nya Zeelands längsta). Det låter helt sjukt och det var det också. Hur kan det vara roligt? Jag frågade mig själv den frågan, men eftersom jag fått order om att testa från Teres var jag bara tvungen. Jag tackar och bockar för tipset, jag skrattade hysteriskt hela vägen. Riktigt roligt!

Han som knuffade mig ner för sluttningen (jag skulle förresten få en gratis t-shirt om jag stod hela vägen, klarade två-tre steg) tipsade om att jag skulle åka till Redwood Forest vilket jag självklart gjorde. En timmes promenad i en stor skog bland enorma träd, otroligt fridfullt.

I morgon ska jag titta på en gejser och lite svavelrika sjöar innan jag kör hela vägen till Wellington!

In a hole in the ground there lived a hobbit. Not a nasty, dirty, wet hole, filled with the ends of worms and an oozy smell, nor yet a dry, bare, sandy hole with nothing in it to sit down on or to eat: it was a hobbit-hole, and that means comfort.
Skål från Green Dragon!


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar