Allt är under kontroll

14-åringen jobbar ett visst antal timmar tre dagar i veckan. I dag var en sådan dag. Eftersom föräldrarna äter middag med några vänner blev jag barnvakt åt 10-åringen. Inte mig emot, glass och film är enligt mig en helt okej lördagskväll.
 
Men sen kom 14-åringen hem. Med sig hade han Whoopie, en herrelös hund utan telefonnummer (namnet kom bara av farten, tror jag). Vi skulle lämna honom (henom? Det är faktiskt en hen) på framsidan med en vattenskål, men hen tog sig förbi oss, lyckades krypa ur halsbandet och... Ja, låt mig förklara huset lite. Det är bara mitt rum och stundentrummet på nedervåningen, tillsammans med min toalett. På övervåningen är allt annat.
 
Så "Whoopie" sprang upp. På övervåningen finns alltså:
 
1. En dvärgschnauzer vid namn Mitch.
2. En Maine Coon vid namn Mr Mim, sju månader. En jägare i grund och botten.
3. En katt av okänd ras vid namn Sootie. Som inte är den mest kelsjuka katten här på jordens yta.
 
Självklart var vi andra här också. 14-åringen tog tag i täcket hen hade och släpades efter. Katternas vatten vältes. Kaos och panik är de ord som bäst beskriver dessa minuter.
 
Först åkte Mim, som för det mesta bor där ändå, in i badrummet. Ständigt fräsandes. Mitch kördes ut på baksidan, fortfarande med kopplet som är fastbundet vid sängen precis innanför dörren fastspänt i halsbandet. Sootie blev helt galen, hoppade tre meter upp i luften, in i fönster och dörrar och till slut under soffan (det hade blivit en youtube-succé om vi hade filmat). Jag var ute med Mitch (som hade kopplet klämt i dörren), knäppte loss honom och plockade upp honom i famnen. Sedan bytte vi plats på hundarna, ut med "Whoopie" och in med Mitch som kopplades fast till vardagsrumsbordet istället. "Whoopie" lyckades riva ner myggnätsdörren... Ja, kaos helt enkelt. Sootie rev 14-åringen när han tog fram henne från hennes gömställe och stängde in henne i badrummet med Mim. Sedan dess har det varit någorlunda lugnt och under kontroll, förutom att jag har en Bullterrier som skäller på baksidan och Mitch som svarar här inne, två pojkar som vägrar att gå och lägga sig och två vettskrämda katter i badrummet.

Nädå, allt är under kontroll.
 
Update: Vill även passa på att gratulera min kära bror som fyller 20!!! Grattis, brorsan!


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar