Mitt namn i tryck

I fredags fick jag en mycket stor ära.
 
I ett kommande nummer av Resa, Aftonbladets resemagasin, har jag skrivit en snabbguide till Sydney.
 
Största delen av fredagen gick åt till att skriva ett första utkast.
 
Söndag bantade jag texten på drygt tusen tecken.
 
Efter det har jag haft tre underbara människor som korrekturläst artikeln, en av dem korrekturläste ingen mindre än Fredrik Backmans senaste bok. Stort tack och många kramar till er, ni var till stor hjälp.
 
Nu sitter jag och klipper och klistrar, fyra viljor ska igenom (korrekturläsarnas inklusive min egen) och jag skulle ljuga om jag säger att det är lätt.
 
"Kill your darlings."
"Döda dina älsklingar."
 
Det visade sig att döda favoritformuleringarna bara skulle vara en svår del i det hela, en annan är att veta hur man ska göra med korrekturläsarnas kommentarer.
 
Håller jag med eller inte?
Ska det verkligen vara så?
Är det min dialekt som får mig att vilja formulera det så?
Är det engelskan som tar ut sin rätt?
 
Jag frågade min syster vem jag ska lita mest på.
Magkänslan, blev svaret.
 
Jag har haft så otroligt roligt under detta lilla projekt, jag älskar trots allt att skriva.
 
I morgon ska den vara inne.


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar