Zucchini- och mozarellagratäng

Dagens mattips: zucchini- och mozarellagratäng
 
Känns som att min blogg har blivit en matblogg på senaste tiden, men jag kan verkligen inte låta bli att dela med mig av detta. Så därför lägger jag till en ny kategori: Mat och bak!
 
Ingredienser:
 
2 zucchini
1/2 purjolök
3 tomater (ca 300 g)
400 g mozarella
En kruka basilika
Salt
Peppar
Olivolja
 
Sätt ugnen på 200 grader.
 
Skiva zucchini i tunna "remsor" (förslagsvis med en osthyvel eller sidan på ett rivjärn), lägg i durkslag och salta. Saltet kommer dra ur vätska ur zucchinin, sedan är det bara skölja av lite lätt. Jag valde att även krama ur vatten med händerna vilket verkligen rekommenderas. Gratängen blev ändå väldigt blöt.
 
Ansa och hacka purjolök, skiva tomaterna och mozarellan, plocka basilikabladen.
 
Olja i en ugnsfast form. Varva zucchini, tomater, basilika, purjolök och mozarella. Avsluta med tomat och mozarella. Grädda längst ner i ugnen i ca 30-40 minuter eller tills gratängen har fått fin färg.
 
Receptet ska räcka till sex personer, men skulle snarare chansa på cirka fyra. Ät gärna lax eller grillad kyckling till. Enjoy!


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar