Sydney, baby!

I dag åkte jag äntligen in till Sydney CBD (Central Business District), dessutom fick jag en äkta aussie som guide och hjälp med bussarna. Inte helt fel! För att sammanfatta dagen ganska snabbt så gick vi runt, jag fick lite hjälp med SIM-kort (inte införskaffat än dock), historielektion, lunch på The Opera Bar utanför Operahuset med helt galna fiskmåsar, te i The Rocks (Sydneys äldsta stadsdel) och promenad över Harbour Bridge innan vi tog tåget hem.

När jag kom hem följde jag med till pojkarnas Taekwondo, även om jag var helt slut. Yolo eller nåt sånt. Tur att jag följde med, annars hade min värdmamma fått en fotboll i huvudet. När träningen var över plockade nämligen 10-åringen fram en fotboll och sparkade runt den med en kompis. Den kom på villovägar och en pappa sparkade iväg den rakt mot min världmammas bakhuvud. Tacka vet jag fotbolls- och handbollsreflexer. Fick lite applåder och coachen som stod bakom en hylla och bara såg en hand rädda dagen uttryckte sig så fint som:
"I could pay for that catch!"
Och den skyldige pappan:
"I love this lady!"
Jag tror att jag är välkommen till dojon igen.
 
Till middag köpte vi bara hem fish n' chips och jag hade väldigt roligt åt deras försök att säga "strips" och "fiskpinnar" (jag tyckte panerad fisk var lite för komplicerat). Jag har även fått lära dem det norrländska ljudet "schiiiu" (ni vet det jakande ljudet man gör genom att dra in luft). Känns verkligen som att jag börjar komma pojkarna närmare nu (jag och 10-åringen hade ett långt samtal om filmer, vi ska nämligen se Wolverine i morgon och vi lär nog se Catching Fire i november också) så jag blir riktigt glad. Riktigt bra dag, men vilken dag har egentligen varit dålig här? Ni kommer nog att få släpa mig ombord på planet hem.
 
Sydney Harbour Bridge
The Opera House
Aboriginer!
En man som gör 3D-målningar...
...I 3D.
Ett Master Chef-tält och min guide.
The Rocks - Sydney's oldest pub. Inte alls så gammal eftersom Sydney inte är en gammal stad.
Operahuset och Circular Quay från promenaden över Harbour Bridge.
 
Dagens kuriosa:
  • Det finns en lag i Australien som säger att man har rätt till gratis vatten från caféer och restauranger.
  • Man säger alltid tack, inga undantag, till busschauffören när man kliver av bussen.

Håkan F skriver:

Det låter som du har det riktigt bra. Njut ordentligt, tiden går fortare än man tror :)

Svar: Jag njuter! Tro mig!
Lina Carlsson

Josefine Anerland skriver:

Så fruktansvärt coola bilder.
Hoppas du får det superbra!

Svar: Åh, tack! Skulle tro att det är motiven som gör det, så otroligt mycket mäktigare i verkligheten också!
Lina Carlsson

Sara Ekman skriver:

Åh vilken upplevelse!!! :)

Svar: Verkligen! Hittills (kan ju inte svara för framtiden) så är det här det bästa beslutet jag har tagit i hela mitt liv! :)
Lina Carlsson

Federica skriver:

Vad vackert! :)

Svar: Tack! Det är en underbar stad! :)
Lina Carlsson


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar