The very last day

Sitter, eller ja, jag ligger i soffan i solen utanför jobbet och "jobbar". Idag har det varit väldigt få besökare på båtmuseet och jag har mest roat mig med att läsa Illustrerad Vetenskap (måste börja prenumerera) och startat Linas kuriosa som jag skickar ut dagligen till några få utvalda personer. Onödiga och ibland intressanta fakta som kanske kan roa litegrann.

Här får ni dagens i alla fall:

Det italienska universalgeniet Leonardo da Vinci gjorde mycket annat än att måla den berömda Mona Lisa. Han uppfann bland annat flera olika versioner av ett mekaniskt lejon i full storlek. Till en fest år 1515 för den franske kungen Frans I konstruerade han ett lejon, som självt gick in i festsalen. När regenten slog lejonet med en liten piska, rörde djuret på huvudet och öppnade gapet, varpå höjdpunkten inträffade: magen öppnade sig, och ut föll massor av vita liljor - symbolen för den franska kronan.

USAs femtionde delstat Hawaii har olika djur som symboler. Till exempel fisken humuhumunukunukuapua'a.

Båda två är från Illustrerad Vetenskap, nummer 12, år 2012, alltså senaste numret och två av tre av mina mest källkritiska fakta.

Enjoy!



Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar