En vanlig dag

8.30
Min väckarklocka ringer och barnen börjar skolan. Jag behöver inte lämna dem på skolan om föräldrarna inte ber om det, något som är väldigt skönt då jag vaknar till ett tomt hus och kan rå om mig själv på morgonkvisten utan ungar som springer runt benen. Jag är då helt ledig fram till barnen slutar skolan.
 
15.30
Ibland ringer min mobil till vid den här tiden med, speciellt om jag bara är hemma på dagen. Det är mitt alarm som berättar att det börjar närma sig arbetsdags.
 
16.00
9-åringen slutar skolan och jag står utanför och väntar. Vi går sedan hem tillsammans (11-åringen tar sig hem själv), de äter ett gôuter (mellanmål) och börjar förhoppningsvis göra sina läxor utan tjafs. Det är sedan mitt jobb att underhålla dem fram till middagstid. Varje dag ska de spela sitt instrument (trummor för 9-åringen och 11-åringen spelar gitarr) i ungefär 10-15 minuter och ibland ska jag även skjutsa 11-åringen till tennisen (då följer självklart även 9-åringen med och det blir mitt jobb att underhålla honom på tennisen).
 
18.30
Vid den här tiden börjar jag vanligtvis tänka på mat om inte min värdmamma bestämt vad som ska lagas. Oftast värmer jag bara på rester eller gör något färdigt från frysen. Här är det också en kamp med att få pojkarna i duschen.
 
19.00-19.30
Middagsdags. Försöker hålla pojkarna i schack vid bordet och efter middagen närmar det sig läggdags (20.00-20.30), men då min värdmamma är hemma redan 19.30 är det sällan jag övervakar tandborstningen och nattar barnen.
 
Onsdagar är ett undantag då barnen bara går halvdag i skolan. Jag hämtar 9-åringen 11.30 och ansvarar sedan för lunch, läxor, aktiviteter och middag fram till 19.30 då jag slutar.

Andrea som au pair i London och Irland skriver:

Låter som en bra vardag!

Svar: Väldigt! Fast dagarna är väldigt länga om barnen inte samarbetar.
Lina Carlsson

Emelie - Lever drömmen i Paris! skriver:

Åh, jag tycker om dina dagar! Mycket hemmatid, verkar det som, till skillnad från mig. Jag är ju jättemycket ute med mina barn, är i parken och lämnar till tennis och andra nödvändigheter...

Svar: Jag lämnar också till tennis, men det är en gång i veckan och nu är det sista matchen den här veckan. Sen är det träningar såklart. Men jag har ju bara ca 3-4 timmar med barnen varje dag utom onsdagar!
Lina Carlsson


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar