Första advent: ett besök i Sverige

Flitiga bloggläsare kanske kommer ihåg detta inlägg för ganska precis ett år sedan.
 
I dag var det favorit i repris och därmed är det officiellt en tradition. Det är söndagen den 30:nde, första advent och jag och Emelie satte oss på bussen till IKEA Thiais (det södra, då det finns ett i varje väderstreck i denna stad). Efter att ha längtat och peppat i närmare en månad (åtminstone jag) var stämningen på topp och jag satt och dumflinade på gratisbussen hela vägen till vår destination.
 
Väl inne på IKEA hade vi ungefär samma rutin som jag och Sara hade i Sydney. Vi pekade på svenska namn, undrade över hur fransmännen uttalde dessa och var riktiga turister och tog massa bilder. Det var med snabba steg vi gick till lunchresturangen och köpte våra älskade köttbullar som vi åt med andakt. På vägen till kassorna lyckades jag plocka på mig ett ljusfat, fyra blockljus och jag delade även på ett 100-pack värmeljus med Emelie.

I IKEA Food-avdelningen gick jag sedan och suktade efter alla svenska godsaker riktigt länge, men eftersom jag ändå snart ska till Sverige slutade det med att jag bara köpte lite lösgodis, marabou och tre julmust. Lite skillnad om man jämför med Sydney då jag spenderade en förmögenhet i denna avdelning.
 
I dag efter middagen plockade min äldsta fram Kanelsnäckor från IKEA som de gömt för mig. Min värdpappa var nämligen på det västra IKEA i dag (han klarade dock sitt besök på endast 22 minuter) och han började skratta och peka på mig när han såg mitt leende som helt klart dominerade mitt ansikte. Tack och lov föredrog de dock mina och Emelies kanelbullar framför Kanelsnäckorna!
 
Glad första advent, alla bloggläsare!
 

teruko skriver:

Ja, man undrar... Hur säger de "smaklig måltid" ?!

Svar: Min familj försöker uttala "haricots verts" på det svenska sättet vid nästan varje middag... I går fick faktiskt barnen prova på smaklig måltid, men det gick sådär ;)
Lina Carlsson

Mariekexet skriver:

ÅÅåh låter supermys :') Känner mig som en äkta svensk när man kan IKEA:s utbud... ("Åh, har ni en sån? Men den är ju från IKEA!")

Svar: Haha, eller när man bara pekar på en hylla och säger med hel död röst: "Billy." Och sen pekar man på nästa möbel och benämner även den med namn. Vi pratar IKEA-språket <3
Lina Carlsson


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar