Sverige för en dag

Söndag. Första december. Första advent.
 
I dag var en stor dag och vad passar inte bättre än att åka till Sverige?

Halv tio satt jag på bussen in till city, mötte upp Sara i Circular Quay kvart över. Sedan tog vi bussen till St Peters/Tempe, stadsdelen där flygplatsen ligger.
 
Och ett av stadens IKEA.
 
Vi gick runt i visningsrummen ett bra tag, provsatt soffor, låg i sängar och pekade på lappar och saker och sa ungefär:
"Titta, ett å! Och ett ö!"
"Undrar hur australienarna uttalar det här? Ska vi fråga?"
"Det här har jag hemma!"
Vi kände oss lite som hemma med svenska runt omkring oss och fotade lite väl mycket för att verka helt friska i huvudet... Men vi skyller på att vi är svenskar som varit utomlands lite för länge.
 
Lyxade till det med köttbullar till lunch och daimtårta (det närmaste vi kunde komma i alla fall) till efterrätt. Vi fick till och med svenska flaggor! Sara fick dock två, min teori är för att hon ser mer svensk ut eftersom hon är blond och blåögd.
 
Mätta och belåtna gick vi ner till plocka själv-lagret där jag plockade på mig lite ljushållare och ljus för att göra en improviserad adventsljusstake. Tyvärr hittade jag inga vita eller röda ljus för ett bra pris (så nära gratis det går, för gratis är gott) så det blev... Lila. Eller plommonfärgade, beror på hur man ser det. Men jag kan meddela att de brinner lika bra som vita eller röda.
 
Sist av allt kom vi till IKEA Food. Och om vi inte verkat galna innan, så var vi (läs: jag) det där. Min matshopping landade på... Trumvirvel, tack! Cirka 17 dollar, alltså 102 kr! Och det var bara maten på IKEA Food!

Inhandlat under dagen: 2 "lösa" bussbiljetter ($3,60 och $4,60, ca 21 och 28 kr), en liten portion köttbullar (10 köttbullar, $7,99, ca 48 kr), en bit daimtårta ($3,99, ca 24 kr), dricka ($1,99, ca 12 kr), fyra ljushållare (Neglinge, $0,79 st, alltså totalt $3,16, ca 19 kr), fyra ljus (Dagligen, $0,99, ca 6 kr), tre julmust (1,99 st, alltså totalt $5,97, ca 36 kr) glögg ($4,49, ca 27 kr), gräddsås ($1,79, ca 11 kr), lösgodis (0,216 kg, $4,32, ca 26 kr), kanelbulle ($0,99, ca 6 kr), IKEA Food-påse ($0,50, ca 3 kr).
 
Total summa under dagen, exklusive resorna på mitt busskort (stan-hem till mig):  $44,38, ca 266 kr.
 
Det är vad två veckor på gymmet kostar och jag har en känsla av att det kommer krävas mer än två veckor för att bli av med alla kalorier.
 
Plus att det inhandlades pepparkaksdeg till baket nästa helg, men den betalade Sara.
 
Så mycket kostar det på IKEA i Australien och att vara svensk i Sydney under juletider.
 

Marianne skriver:

Man förstår verkligen att IKEA känns "hemma" när man besöker det utomlands. Jag glädjer mig alltid när jag åker på shopping till Haparanda och jag gör som du, köper mest mat!!!
Trevlig 1:a advent på dig!
Marianne

Svar: Jag är väldigt svensk på det sättet, älskar verkligen IKEA! Kan gå omkring där i evigheter! Och matavdelningen är helt ljuvlig, speciellt när man bor i Australien...
Lina Carlsson

Emelie - Lever drömmen i Paris! skriver:

Åhåhåhåhåhåhåh

Svar: Maybe now you get it... ;)
Lina Carlsson


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar