Le Louvre

Tre timmar med knuffar, suckar, stånkar och allmän irritation över hur gigantiskt stället är och hur respektlösa andra människor kan vara. Nu är det gjort; första besöket på Louvren.
 
Vi började vårt besök med att stå i kö i 30 minuter i onödan. Som ni ser på bilden är Emelie väldigt nöjd över att kön inte är lång. Bilden tog alltså innan vi fick veta att vi slösat bort 30 minuter på den.
Häromdagen pratade jag och Emelie om hur en perfekt dag skulle se ut och jag nämnde att det skulle vara som ett folktomt Louvren, god mat och bra sällskap. Som ni ser blev det inte en perfekt dag.
Sen insåg jag att jag inte skulle gnälla, jag har trots allt både armar och huvud kvar.
Emelie berättade för mig att hon tycker att all konst inne på Louvren är onödig och överflödig. "Titta bara på taken!" sa hon och satt och studerade det i detalj ett bra tag.
Den kända, okända kvinnan med det mystiska leendet och som ingen (av oss i alla fall) förstår varför hon är så känd. Att komma fram till henne var som att vara på den värsta konserten i historien där armbågar, axlar och knän var tillåtet.
Sedan fick jag se Madonnan i grottan, en tavla det var betydligt mycket mindre trängsel vid.
Helt plötsligt var alla rummen av guld och med massa detaljer och krimskrams så man blev alldeles yr i bollen...
...så då fick man sätta sig ner och beundra det istället!
Sedan hamnade vi i ett övergivet trapphus där taket var den enda konsten. Inte oss emot!
I detta trapphus hittade jag även en hemlig dörr och undrade vilken nisse som bodde där inne.
Sedan gick vi till skönheten Afrodite, även kallad Venus de Milo.
Besöket avslutades med denna som vi gick upp och ner, höger och vänster, diagonalt och i cirklar för att hitta, men det innebar ju bara att vi var ännu mer nöjda när vi väl hittade den!

Mariekexet skriver:

Såååå fina bilder! Ser ändå ut som en mysig dag, trots de små tråkigheterna...

Svar: Det var jättemysigt, trots att det var extremt mycket folk på sina ställen ;)
Lina Carlsson

teruko skriver:

Fina foton! Det är en hel del år sedan jag senast besökte Louvren, så i somras tänkte vi att det var dags igen. Väntetid i kö för insläpp: 3 timmar. Vi avstod... ;-)

Svar: Tack så mycket! Ja, tack och lov är vi ju under 25 och europeiska medborgare så vi fick bara vandra rakt igenom utan någon väntetid alls! :)
Lina Carlsson

Daniella 🌙 skriver:

åh <3

Svar: Ja, verkligen!
Lina Carlsson


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar