En heldag på Disneyland

I lördags åkte Johanna, Kajsa, Maria och jag till Disneyland där vi tillbringade över 13 timmar (från öppningen klockan 10 till efter slutshowen som började 23). Vi besökte båda parkerna och det var mycket skratt och skrik på alla attraktioner. En riktig toppendag med tre toppentjejer!

Vår stora favorit, Rock n' Roller Coaster med Aerosmith! Får inte missas!
Bild skamlöst snodd av Kajsa
Status på tåget hem: utmattade men väldigt glada och nöjda.
Mina fina vänner i Hattmakarens tekoppar!

Söndag i London

Söndagen var vår sista dag och vi passade då på att göra exakt det vi kände för. Vi började med en liten promenad längsmed Oxford St med en liten tur in på Primark innan vi tog tunnelbanan till British Museum där vi tillbringade en liten stund med Rosettastenen och en staty från Påskön. Sedan avslutade vi helgen med en publunch på Portobello Road i Notting Hill innan vi drog oss till Kings Cross och Heathrow.

Lördag i London

Lördagen var en lång och fantastisk dag. Vi började med att titta på Tower Bridge innan vi kom in på dagens tema: Harry Potter. Andra aktiviteten blev nämligen Kings Cross där jag fick springa genom spärren till perrong 9 3/4. Vi åt sedan lunch på Nando's innan vi satte oss på tåget till Harry Potter Studios. Efter detta tappade jag kontrollen över mig själv totalt. Nörden i mig kom fram igen, kameran gick sig varm, souvenirer inhandlades och jag måste erkänna att jag blev lite tårögd när dörrarna till stora salen öppnades...

Fredag i London

Den första dagen var både jag och Erika väldigt trötta då vi steg upp före vad som borde anses vara mänsklig tid för att ta våra respektive färdmedel (tåg och flyg) till Englands huvudstad, men trots detta lyckades vi avverka i princip alla måsten i London. Big Ben och parlamentet, Westminster Abbey, fotas i en telefonkiosk (check), Buckingham Palace, Trafalgar Square och Piccadilly Circus. Vi hann även plocka fram nörden i oss (mig) då vi besökte 221B Baker Street (Sherlock Holmes) och TARDIS:en (Doctor Who)! Det var två nöjda tjejer som kraschade framför tvn i hotellet första kvällen.

Tre Londondagar senare

Jag har nu kommit tillbaka till Paris efter en helt fantastisk helg i London. Den blev verkligen precis som jag önskat mig och kameran har använts ganska flitigt. En ordentlig uppdatering med bilder kommer snart!

London calling

Tidigt i morgon bitti beger jag mig ut på äventyr. London är målet och jag blir borta hela tre dagar med fina Erika. Det kommer mest troligt vara dött här hela helgen då jag inte litar på internettillgången och jag kan från och med i morgon bitti bara nås på mitt svenska telefonnummer då jag byter till det över helgen. Söndag kväll är jag tillbaka på mitt franska igen.

London enligt Monet

10 saker du kanske inte visste om mig

• Jag är inte rädd för höjder, däremot skakar mina knän så fort jag ser stegar.
  • Jag har i princip aldrig besökt läkaren, första gången var när jag fyllde 20 år i Australien och andra gången när jag fyllde 21 i Frankrike. Jag fruktar numera mina födelsedagar.
  • Jag är en utbildad skärgårdsguide i Piteå Skärgård.
  • En av mina största skräcker är att bli inlåst. Det spelar ingen roll hur stort eller litet utrymmet är, kommer jag inte ut får jag panik.
  • Jag har en lista på min telefon med platser jag måste besöka innan jag dör. På den finns udda platser som Påskön och Galápagosöarna men även lite mer turistplatser som Venedig, Pompeji och Machu Pichu.
  • Jag tycker synd om dem som inte kan eller inte tycker om att läsa. Jag skulle inte kunna leva utan de alternativa världarna jag hittar i böckerna.
  • Jag har en mild form av tandläkarskräck även om jag aldrig har haft problem med mina tänder. På grund av detta är jag även tandhypokondriker och är övertygad om att mina tänder kommer att ramla ur munnen vilken sekund som helst.
  • Jag har som mål att besöka alla kontinenter innan jag dör och har bara Sydamerika och Afrika kvar.
  • Jag älskar inredning och kan tillbringa timmar med att titta i inredningstidningar/på internet efter de perfekta sakerna.
  • Jag hatar torkad frukt men älskar torkade bär.

Ladurée: salon du thé

I dag fikade jag på Ladurée med Kajsa, Hanna och Lovisa. Ibland ska man unna sig och det var absolut värt det. Ytterligare ett check på min bucketlist!

Roadtrip i Normandie och Bretagne

I fredags, tidigt på morgonen, åkte jag ut till flygplatsen för att träffa pappa och Sofia... Trodde jag. Istället möttes jag, utöver de tidigare nämnda, mina två bröder A och L och även min syster S. För mig var detta en fantastisk överraskning och de hade lyckats hålla denna lilla hemlighet extremt bra. Efter att fått vår hyrbil efter lite problem (man kan tycka att de på hyrbilsfirmorna ska vara duktiga på att köra och inte krascha bilen vid framkörningen) begav vi oss till Normandie. Det blev ett besök på krigsmuseet i Bayeux, krigskyrkogården vid Omaha Beach (ni som sett Saving Private Ryan vet vilken) och även själva stranden innan vi drog oss till Granville där vi åt en fantastisk middag och sedan vilade ut oss.

Andra dagen började vi köra mot St Malo, Bretagne, där vi skulle tillbringa natten. På vägen besökte vi Mont St Michel som är Frankrikes näst mest besökta turistattraktion (Paris ligger som etta). Tyvärr regnade det rätt kraftigt och därför åkte inte kameran fram lika ofta som jag skulle ha viljat.

Dag tre, söndagen, började vi köra tillbaka till Paris med ett mycket viktigt stopp längs vägen. Och ja, jag gjorde det igen. Bungyjump, denna gång 61 meter och jag har plockat mitt tredje land på bungyjumpkartan. Senare på kvällen kom dock det sorgliga, att säga hej då till familjen som åkte hem tidigt måndag morgon, men vi ses ju snart igen!

It's the beginning of the end

Så har sista delen av äventyret som au pair i Frankrike börjat. Sista lovet är över, skolan har dragit igång igen och det känns som att jag och pojkarna har det bättre än någonsin tillsammans. Min helg i Normandie och Bretagne var fantastisk, men mer om det i morgon då mina ögonlock håller på att falla ihop.

Bjuder på en liten teaser i form av en bild.