Poker night

I går kväll var vi ett gäng (Johanna, Maria, Merel, Filip, Fatima, Lovisa, Hanna och jag) som samlades hemma hos Hanna för tacos och pokerkväll. Det var en helt fantastisk kväll och jag kammade hem en ganska säker andra plats i Texas Hold'em.

Le jardin du Musée Rodin

För ett tag sedan besökte jag och min fina vän Laura Rodin-museet, eller åtminstone trädgården. Där syntes små färgglada vårtecken i ett annars grått Paris och trots kylan njöt vi av att gå runt där och lukta på alla blommorna.

DELF och sushilunch

I dag var det ingen vanlig skoldag för mig och min klass, vi fick nämligen den stora äran (om man frågar vår lärare alltså) att prova på att göra ett DELF-prov för vår nivå. DELF står för Diplôme d'Études en Langue Francaise och är det största, officiella provet du kan göra för att bevisa din nivå i det franska språket. Detta var bara för att testa och se om vi ligger bra till och jag måste säga att det gick över förväntan för min del.

Direkt efter skolan åkte sedan Hanna, Elin, Gabriel, Lovisa, Filip, Aubrey och jag till Bastille för att äta sushibuffé tills det sprutade sushi ur öronen på oss. Sedan var det bara hämtning av 9-åringen i spöregnet, resten arbetsdagen flöt på hur bra som helst utan minsta problem och avslutades med ett Skypesamtal med pappa.

Godnatt, folket!

Mexikansk middag

I lördags var vi ett stort gäng som samlades i centrala Paris för att äta mexikanskt. Anledningen var att Elin åker hem till Sverige på lördag och att vi då skulle få en sista kväll tillsammans. Maten var fantastisk god och jag har fått en liten förälskelse i kidneybönor.

Från vänster: Lovisa, Gabriel (Frankrike), Elin, Fatima, Ellen, Aubrey (USA), Filip, Hanna, Reetta (Finland), Malin och Johanna.

La grande Mosquée de Paris

I lördags besökte jag, Hanna, Johanna, Maria, Fatima och Merel den stora moskén i Paris där vi drack te och pratade i några timmar. Moskén var otroligt fin, men just denna gång gick vi inte in. Det får bli nästa gång helt enkelt!

La Grande Mosquée de Paris
Johanna, Maria och Hanna fastnade på bild, det gjorde tyvärr inte Merel, Fatima eller jag.

Bowlingfredag

I fredags var vi ett gäng personer som bestämde oss för att åka till La Defense för att bowla. Resultatet offentliggörs inte och jag låter bilderna tala för sig själva.

Mikaela, Johanna, Hanna, Elin, Reetta (Finland), Merel (Nederländerna), Gabriel (Frankrike), Malin och Filip. Bowlar gör Lovisa och Maria.

Min vardag

Min vardag har förändrats endel sen jag skrev om den sist. Numera ser den ut ungefär så här:

Måndag

13.00-14.30: Skola.
16.00: Hämtar 9-åringen från skolan, gå hem, äta gouter (mellanmål), övervaka läxor och se till att de (12-åringen kommer hem själv, olika tider beroende på när han slutar) spelar sitt instrument i 10 minuter.
18.30-19.30: Tennis med 9-åringen.
19.30-20.00: Ordna med middagen och vänta in värdföräldrarna. Slutar runt 20.00 när de kommer.

Tisdag

10.25-12.40: Skola.
16.00: Hämtar 9-åringen och övervaka.

Onsdag

11.30: Hämtar 9-åringen.
12.30: Lunch.
13.30: Tennis för 12-åringen.
15.00: Tennis för 9-åringen.
15.30-16.00: Tennisen slutar för barnen med 30 minuters mellanrum. Här kör jag antingen hem den som slutar först eller tvingar den att vänta in den andra då det är förfärlig trafik och omöjligt att hitta en parkering.
16.30: Hemma och dagen ser ut som vanligt.

Torsdag

16.00: Hämtar 9-åringen.
17.00: Trumlektion för 9-åringen.
18.00: Läxor.

Fredag

10.25-12.40: Skola.
16.00: Hämtar 9-åringen.
18.00-19.00: Tennis för 12-åringen.
19.30: Middag.
20.00: Jag slutar och tar helg.

Notre Dame

I lördags bestämde Hanna och jag oss för att gå upp i Notre Dame. Katedralen bjöd på en fantastiskt vacker utsikt över Paris och efteråt mötte vi upp Lovisa för en minst lika fantastisk lunch på Paradis du Fruit.

När vi stod i kön till att gå upp i Notre Dame uppträdde en fantastisk gatukomiker! Han fick alla i kön att skratta gott och tiden gick så mycket fortare.
Fick bästa bordet på Paradis du Fruit: utsikt över Notre Dame och Place du Saint Michel.

London calling

Så var det spikat. Skrivet i sten. Officiellt.

I dag bokades biljetterna till London och även ett hotell.

Den 15 maj avgår tåget och jag återvänder till baguetternas land den 17 maj.

Trots att jag har varit i staden två gånger tidigare har jag bara svaga minnen av det och Englands huvudstad är helt okänd. Vad är då bättre än att släpa mig sig sin goda vän Erika? Professionell guide, föredetta London-bo, Edinburgh-student, flytande i brittisk engelska och hemma i staden. En helg tillsammans i London där vi ska hinna allt möjligt.

Oroa dig inte, farmor. Jag lovar att ett vykort hamnar i din brevlåda.

Oj, vad glad jag är även om det gör ont i bankkontot.

Mardi - tisdag

Veckan har kickats igång och oj, vad bra och lätt det går. I går hade jag skola och vi har börjat prata om den franska revolutionen, ett av mina favoritavsnitt i världshistorien. För att göra allting så mycket bättre gnällde pojkarna inte en enda gång under jobbet och allt bara flöt på fantastiskt bra.

I dag har jag också haft skola och jag måste erkänna att jag pratade med Laura genom hela lektionen. Jag skyller på att vi inte setts på två veckor... Även i dag flöt jobbet på någorlunda bra, 9-åringen plockade fram trots- och gnällattityden men det löser man lätt genom att skapa små tävlingar; vem hinner byta sina blöta byxor (det började spöregna när vi gick hem från skolan) först? Vem hinner plocka undan flest tallrikar? Att vi dessutom hade en middagsgäst och vi vuxna drack champagne gjorde även dagen rätt bra!