Bullbak

Ända sedan kanelbullens dag (4 oktober) har jag velat baka kanelbullar och i dag var det äntligen dags. Emelie kom hem till mig och min värdfamilj på morgonen och vi började genast baka. Bullbak tar, som alla svenskar vet, lång tid men min värdfamilj var mer otålig än vad jag och Emelie var. Vi satt snällt och gjorde våra läxor medan degen jäste och oj, vad våra kanelbullar blev stora och fina! Receptet vi använde var Kungsörnens (tack mamma, bullmästarinnan! <3) men utan kardemumma (usch) och går lätt att hitta på internet. Tack och lov gick bullarna verkligen hem hos värdfamiljen så jag tror inte det är sista gången jag får göra dem.
 
På eftermiddagen bar det av till Paris med tre fjärdedelar av värdfamiljen och Emelie för teater. En och en halv timme var den och jag, som haft feber hela dagen (det var en nervös väntan för att se om degen jäste då vi var rädda att jag hade dödat jästsvamparna på grund av min förhöjda kroppstemperatur) halvsov genom nästan hela teatern. Nu ska jag bädda ner mig i min burrito/larv/kokong och huttra framför lite mysiga serier.
 
Emelie fick uppdraget att knåda degen - något hon gjorde alldeles ypperligt.
Alla vettiga människor vet att man gör dubbel sats fyllning.
TADA!!!
Tummen upp från värdfamiljen (i detta fall mitt äldsta värdbarn)!

Mariekexet skriver:

ÅH FY LINA GE MIG!! FULT ATT RETAS!

Svar: Hihihi <3 De var jättesmaskiga!
Lina Carlsson

Emelie - Lever drömmen i Paris! skriver:

ALLTSÅ AMNAMNAM. Vi är lite bäst.

Svar: OMNOMNOM! Piff och Puff gör det igen!
Lina Carlsson


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar