Tongariro National Park

I går anlände jag till Tongariro National Park. Hyrde min bil utan problem (han som jag hyrde den av sa att jag skulle ringa till dem om jag behövde en extra färjebiljett om jag träffar någon speciell längs vägen) och tog mig ut på rätt motorväg av en slump. Att jag vände tillbaka till Wellington för att verkligen vara säker är dock en annan historia. Körde från 11 till 16 med bara ett kort stopp i Taihape och ett annat litet samhälle för shopping av lunchmaterial. Kvällen på mitt hostel bjöd på kortspel med en kanadensare (från Quebec om man ska vara noga), en från Japan och en från Tyskland. Ett tag satt även en engelsman hos oss och så fort jag öppnade munnen sa han:
"Oh, I know that accent! Norse!"
Tycker han får lite poäng för det ändå! Väldigt trevlig hostelkväll! Även en fransman satt vid vårt bord och nu slumpar det sig så att jag ska ge honom en lift till Taupo som är vår nästa destination! Lite bensinpengar är ju alltid lite bra. I detta land är hitchhiking väldigt populärt och tysken och kanadensaren använde sig av samma metod!

Om gårdagen var händelselös så var denna inte det! Jag gick The Alpine Crossing, en 19,4 kilometer lång hike i nationalparken och totalt blev det en stigning på 786 meter! Sju timmar tog promenaden och vi passerade fantastisk natur som Mt Ngaurauhoe (mer känt som Mt Doom i Sagan om Ringen), massa kratrar, turkosa sjöar (Emerald Lakes), en blå sjö (Blue Lake) och en aktiv vulkan. Den kunde alltså när som helst få ett utbrott och då var det bara att börja springa och be om sitt liv. Hälften av vägen gick jag med två amerikaner, Jason och Kate, som var riktigt trevliga! Jason är en erfaren hikare, och han sa att inget utom bergshiking kan förbereda en för detta. Jag tyckte att det var riktigt jobbigt ibland, men när man sedan var uppe på toppen kändes det som ingenting. Eftersom allt gått så bra hittills här i Nya Zeeland måste ju något gå fel. Så självklart ramlade jag till några skräckslagna tyskors fasa och spatserar nu med en väldigt färgglad rumpa, ett rött och svullet knä, sönderrivna byxor och kameran fick några repor (andra saken tyskorna frågade om var min kamera, haha). Efter detta klarade jag mig dock utan incidenter och var framme en halvtimme innan första bussen till mitt hostel gick. Däckade så fort jag kom fram, duschade och åt middag (Kate bjöd på tomatsås och parmesan så jag kunde pimpa mina nudlar, väldigt uppskattat). Ska snart gå till affären och sen se film med Kate.

Imorgon: utcheckning och vidare till Taupo!

Emerald Lakes
Mt Ngaurauhoe
Den aktiva vulkanen, Te Maari Crater

Mamma skriver:

Fantastiska bilder! Sköt om dig och ha kul! För det kan man faktiskt göra på en och samma gång. Sköta om sig och ha kul menar jag. Älskar dig!

Svar: Tack! Vänta bara tills du får se de "riktiga" bilderna från kameran. Och ja, jag tar hand om mig. Alltid. Älskar dig!
Lina Carlsson


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar