Je habiterai à Paris!

Ja, för er som inte kan franska säger nog rubriken inte så mycket. Men översatt till svenska betyder det "jag ska bo i Paris", vilket är precis vad ska göra.
 
I slutet av augusti påbörjar jag mitt nya au pair-äventyr, i brist på bättre och nyttigare saker att göra. Jag kommer bo hos en familj strax utanför Paris (närmare Paris än vad jag bodde i förhållande till Sydney) och ta hand och två pojkar som är 9 och 12 år gamla. I Paris kommer jag också plugga franska, på vilken skola och var har jag inte bestämt ännu, men man kan inte planera allt här i livet.
 
Jag tror att detta äventyr kan bli både tuffare och enklare än det tidigare. Jag kommer vara närmare hem och i samma tidszon, vilket kommer kännas skönt men samtidigt är det lättare att ge upp när det är en tuff dag. Jag kommer jobba mer än vad jag gjorde i Sydney, men det är inte svårt då jag inte jobbade många timmar i veckan där. Vad som kommer bli tuffast av allt, tror jag, är att jag inte behärskar det franska språket som jag gjorde med engelskan när jag kom till Australien. Jag har läst franska i fem år, men på två år har jag glömt det mesta.
 
I övrigt tänker jag inte jämföra Sydney med Paris, det är två helt olika äventyr och inget kommer kunna slå det andra. Nya förväntningar och förhoppningar, planer, mål och bucketlists.
 
Välkommen att följa med mig på min nya äventyr!

Andrea som au pair i Irland skriver:

Åh, så himla glad för dig! Själv ska jag också påbörja ett nytt au pair-äventyr!!

Svar: Nej, vad roligt!!! Skäms över att det var så länge sen jag var in på din blogg, vart åker du nu!? :D
Lina Carlsson

Andrea som au pair i Irland skriver:

Hahah, och jag skäms över att jag inte skriver...! Jag åker ÄNTLIGEN till London! Ska bli jätteroligt. Funderar mycket på Paris och Rom också (var som inne på storstad) men franskan är jätteranglig och min italienska existerar ju inte ens så kände att London nog ändå passade bäst! Hur känns det att "börja om" nu då?

Svar: Aha, okej! Men London ska ju vara fantastiskt, så det blir säkert bra! :) Och min franska är också jätterostig, så jag är ju lagom nervös ska jag erkänna... Men annars känns det hur bra som helst och jag är jätteexcited!! :D
Lina Carlsson

Emma skriver:

Åhh!!! Gud vad roligt att du ska påbörja ett nytt år. Ska bli så roligt att återigen följa dig :)
Vad fick dig att göra ännu ett au pair år?

Svar: Hej! :D Jag bestämde mig för att göra det eftersom jag hade det otroligt bra i Sydney, för att jag vill lära mig franska och för att jag inte har någonting som håller mig kvar här hemma i Sverige. Det är först nu, så här efter ansökningsdatumet till universiteten, jag vet vad jag vill plugga. Men tror inte att ännu ett år utomlands kommer skada! ;)
Lina Carlsson


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar