Happy Birthday To Me!

Så var dagen kommen.
 
20 bast. Jag får nu gå på Systembolaget, vilken grej! Här har jag ändå fått köpa alkohol eftersom jag är över 18 år. Jag får fira min födelsedag i stekande hetta!
 
Hur firar jag min födelsedag?
 
I förmiddags gick jag till mitt första läkarbesök någonsin (om jag var för liten för att komma ihåg eller förträngt det räknas det inte) och fick receptbelagd medicin till priset Sydney-Melbourne, tur och retur med flyg. För att rapportera lite hur det annars fungerar med sjukvård här; svenska medborgare som reser på annat visum än turistvisum (tror jag - kan hända att det funkar med alla visum) kan skaffa MediCare-kort. Om du får betala för sjukvården, vilket jag fick, kan du få pengar tillbaka om än det inte är hela summan. Tyvärr funkar detta inte med medicinerna, men det är absolut bättre än ingenting. Jag betalar ungefär 180 svenska kronor för mitt läkarbesök efter att jag fått tillbaka pengar från MediCare, vilket jag tror är billigare än ett läkarbesök i Sverige. Rätta mig gärna om jag har fel. Receptionisterna grattade mig så mycket på födelsedagen när jag kom ut och skrattade när jag svarade att receptet var det finaste jag fått i födelsedagspresent än så länge.
 
Sedan gick jag till gymmet och hade en, enligt mig, riktigt bra halvtimme med en personlig tränare. Sist jag hade honom var han riktigt dålig, men i dag... Wow. Alla har vi dåliga dagar, det hade han definitivt förra gången. Sist mina ben skakade så här mycket var efter att ha åkt skidor i Åre i påskas. Självklart fick jag en födelsedagspresent från mitt gym också, vilket jag visste att jag skulle få. Hade tänkt mig en vattenflaska eller ett hälsosamt mellanmål, men nej. En flaska mousserande vin, skål! Tycker mitt svenska gym kan lära sig från mitt australiska.
 
I kväll blir det middag ute med Sara, Sophie och en annan svensk tjej och jag sörjer inte ett dugg att jag inte får (får och får - jag kan, det är inte farligt, men det är inte bra heller) dricka alkohol... Vad jag sörjer är att jag inte får äta mejeriprodukter inom två timmar före/efter jag tagit min medicin. Choklad? Glass? Hallå?
 
Birthday card från värdfamiljen! Plus att jag fick två tvålar som luktar gudomligt i en jättefin ask och en ledig dag. Annars har jag fått "en slant på kontot" som min mamma uttrycker sig, tack mamma, och ett jättefint kort från pappa med lite fler slantar och finaste texten nånsin. Tack älskade föräldrar <3


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar