Vill du vara jag?

Min underbara värdfamilj letar nu efter någon som kan ta över efter mig när jag lämnar dem i mitten av mars.
 
Jobbet är, kort och gott, att bo i denna otroliga familj i en förort norr om Sydney. Barnen är 10 och 15 år, det betyder med andra ord att du slipper blöjbyten, vakna till småbarnsskrik och allt annat som tillkommer med mindre barn. De går i skolan under dagarna, vilket innebär att du kommer ha mycket fritid.
 
Det låter som en semester och det är det nästan, men vad är jobbet som måste göras? Tvätta, stryka, laga mat, diska plus ett och annat udda jobb är det jag gör under dagarna. Sitta barnvakt ibland, vilket alltså innebär att bara slappna av med två underbara killar, oftast framför tvn. Om du har körkort kan du köra dem till och från träningar.
 
Buss till Sydney tar ungefär 35 minuter och busshållplatsen är 10 minuters promenad bort. Buss till Chatswood där du kan shoppa upp alla dina pengar och gå på bio tar ungefär 30 minuter och bussen går från samma hållplats. Detta är alltså raka spåret, inga byten, som många andra au pairer råkar ut för. Fem minuter bort har du dessutom ett gym som jag har svårt att förstå hur jag ska kunna lämna. Förorten är lugn, lummig och även om det inte är Manly eller Bondi så gör det ingenting, pool har du på gården och det är lätt att ta sig till Manly, Dee Why och Curl Curl för ett dopp i havet!
 
Familjen har en hund och två katter, alla goa och glada om man behandlar dem rätt. En kommer fortfarande vara en kattunge när du anländer trots sin imponerande storlek. För det du gör kommer du få boende, mat, internet, utflykter med familjen betalt och fickpengar. I påsk åker familjen och campar och au pairen är välkommen att följa med. De åker även till Hamilton Island (Whitsunday Islands naturreservat, googla) och au pairen får följa med dit om han/hon betalar flyget själv.
 
Så vad krävs det att få komma hit? Du ska vara glad, trevlig och helt enkelt vilja detta. Du måste vara 18 eller äldre (mest för att du ska kunna få det visum som krävs), körkort är inget krav men ett stort plus då det underlättar om du kan köra barnen till aktiviteter efter skolan.
 
Vill du komma till ett av världens trevligaste länder och bo i en familj som jag kommer gråta över när jag lämnar dem? Släng in en kommentar så mailar jag dig mer detaljer (skriv en mail som du använder så jag kan få kontakt med dig).
 
Älskar livet, familjen, landet, staden, kulturen... Allt! Ta chansen!

Emmy Carlsson skriver:

Hej Lina!
Upptäckte nu att du är i Australien, är au paid och bloggar - wow !
Du verkar ha det fantastiskt och gör det som jag också skulle vilja göra framöver..! Häftigt!!
Tyvärr är jag under 18 år och har ett år kvar på gymnasiet, men jag hoppas att din värdfamilj hittar någon ny au-pair.
Har du varit där ett år? Vad har du för planer när du kommer hem?
Allt gott !!
Kram,
Emmy
(PIF)

Svar: Hej Emmy! Jag har varit här sen i augusti. Tiden går fruktansvärt fort och jag önskar att jag kunde få den att sakta ner. Jag har faktiskt inga planer när jag kommer hem, men det blir förmodligen sommarjobb och sen ut på nya äventyr! Hoppas allt är bra med dig, kram!!
Lina Carlsson

Julia skriver:

Låter väldigt spännande, men har lite frågor!

Svar: Hej Julia, jag mailar dig så kan du få ställa frågor till mig och jag behöver inte vara lika kryptisk som jag måste vara på bloggen!
Lina Carlsson

Josefine skriver:

Jag kanske är intresserad, men jag har mest varit inne på att åka med Scandinavian institute. Verjar läskigt att åka utan. Åkte du utan? Vad kostade allt som allt, med visum, flyg... och så vidare? Kram!!!

Svar: Hej Josefine! Jag åkte utan förmedling, dels för att det blir dyrare, dels för att det inte finns så många olika förmedlingar att välja mellan till Australien. Jag kan skriva ett inlägg om kostnader, men det varierar väldigt mycket. Visum kostar ungefär 3000, enkelbiljetter kan du hitta från 5000 och tur- och returbiljetter från 9000. Min gick på 12000 men var då om- och avbokningsbar. Dessutom tillkommer det ju andra små kostnader såsom reseförsäkring och, om man vill, internationellt körkort.
Lina Carlsson

Josefine skriver:

Sen undrar jag om man MÅSTE åka till just mitten av mars? :o kram!

Svar: Mitten av mars lämnar jag förmodligen familjen för att åka till Nya Zeeland, så ja, det är då man måste hit om man vill komma till min familj! :) kram!
Lina Carlsson

lisa skriver:

Måste bara säga att världen är ganska liten! Läst din blogg sen du åkte till Australien och läst om ditt au pairliv. Nu är jag själv au pair i Australien och chocken när jag nu läste att vi bor nästan i samma område, haha! Onödig kommentar men kunde inte låta bli haha! Tack för en väldigt bra blogg i övrigt! :D

Svar: Nej men, oj!!! Vad glad jag blir! Glad för din skull! Vi måste verkligen försöka träffas i såna fall, om du vill! Hör av dig!! :)
Lina Carlsson

Josefine skriver:

Jaa det skulle vara super om du kan skriva ett iblägg om kostnader! För jag har bara tittat på att åka med Scandinavian institute som sagt, och det går på ca 28 000 kr... Hur mycket betalade du allt som allt, och var hittade du din familj? Och hur mycket för du betalt? Förlåt för alla frågor, men känns säkert att fråga en au pair som faktiskt åkt själv, utan förmedling :$ Kramar!!

Svar: Ska skriva ihop ett inlägg så fort internet funkar! :)
Lina Carlsson

Josefine skriver:

Åh tusen tack!! :D


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar