Swedish Chocolate Balls

I dag har jag bakat. Först såg det ut som att det skulle bli en katastrof, i vanliga fall brukar chokladbollar vara idiotsäkert men inte här i Australien verkar det som. För jag är faktiskt helt okej när det kommer till bakning, kanske till och med bättre än helt okej, men jag blev nästan lite förtvivlad.
 
Först var jag tvungen att springa till Woolworth's för att hitta smör. När jag kommer hem hittar jag ingen kakao, så jag börjar smälta bakchoklad (improvisation, jajamen), men det fanns inte tillräckligt med bakchoklad och jag tvivlar på att resultatet hade blivit särskilt bra. Sen fanns det bara råsocker och inget vaniljsocker heller (därav vaniljessensen på bilden, fast den använde jag inte). Ja, ni hör ju. Tack och lov hittade min värdmamma kakao så jag kunde rädda hela projektet, men det var nära ögat. Eftersom det inte finns pärlsocker i de vanliga affärerna och jag inte hunnit besöka Svenska Kyrkan fick strössel pryda chokladbollarna.
 
Av mig får de godkänt, men inte mer. Jag har gjort godare chokladbollar. Men med tanke på att de försvann innan jag hann ta kort på resultatet så verkade familjen tycka om dem! 10-åringen vill redan göra fler och att jag ska ge honom receptet innan jag åker.
 

Vigdir skriver:

Finns det havregryn? Eller vad använde du istället?

Svar: Självklart finns det havregryn. :)
Lina Carlsson


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar