Jag och mitt nya vapen

Det finns vissa saker jag har svårt att hantera. I stora drag kan vi säga att insekter inte riktigt hör till favoritsakerna på planeten Jorden. I dag när jag tog hand om tvätten så stötte jag på en skalbagge som inte skulle vinna Miss Universe, men jag hanterade det. Efter någon stunds panik på grund av överraskningen tog jag bort den.
 
Värst av alla insekter är spindlar och kackerlackor.
 
Minns ni att jag skrev att jag hade en kackerlacka på mitt rum? I kväll hände det igen. Men den här var inte på andra sidan rummet, den var i mitt hår och dubbelt så stor som den förra. Så vad gör jag?
 
Det första gjorde var att borsta bort den, såklart. Det knastrade fint i den och den landade i sängen. Jag rusar upp ur sängen, grabbar min tjocktröja och drar på mig den medan jag springer ut. Ute i hallen står katterna och jag plockar upp Mr Mim, varför vet jag inte. Tröst? Skydd? Något av det i alla fall, kanske båda delarna. Springer sedan upp på övervåningen där min värdpappa sitter och jag förklarar vad som har hänt. Han bara skrattar och berättar om hur han har haft kackerlackor som har sprungit över honom när han har sovit. Sedan frågar han på skämt om jag kommer kunna sova i natt. Nej, svarar jag självklart. Den är ju i min säng.

"Du tycker verkligen inte om kackerlackor, va?"
"Nej."
"Har ni inte dem i Sverige?"
"Nej, det hör inte till vanligheterna. Det är för kallt, det är om man råkar få med sig dem från utlandet."
"Du skakar verkligen."
Ja, det är klart!? Jag hade en kackerlacka I MITT HÅR!!!
 
Så ropade min värdmamma att han skulle hjälpa mig och han följde med mig ner med insektsprayen. När han fick se kackerlackan utbrister han att det är en stor rackare. Sen dödade han den.
 
Ja, den var stor. Och den flög. Bara tanken på flygande kackerlackor får mig att vilja gråta. Jag ska sova med insektssprayen i natt, om jag nu kommer att kunna sova.



Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar