Det här med bränderna

Alla svenska nyhetskällor tar upp det. Det brinner i Australien. Säsongen för skogs- och gräsbränderna, bushfires, har börjat tidigt. Allt började i Blue Mountains och just nu finns det 60-tal bränder runt omkring Sydney, varav endast 13 är kontrollerade.
 
I går fick vi lite efterlängtat regn, men det gör inte mycket skillnad. I dag är det en varm (34 grader) och torr dag, dagen D som brandkåren säger. Vad man fruktar är att bränder ska slås samman och bilda brandväggar, firestorms, liknande det som hände i Canberra 2003 då flera dog och närmare 500 skadades.
 
Det är de värsta bränderna på 40 år och sommaren är inte ens här. Anledningen till att det är så illa är den väldigt varma och torra vintern och våren. Än så länge är vi inte i farozonen, den närmsta branden är 47 kilometer bort och under kontroll, men eftersom området jag bor i är omgivet av bush så är risken för brand och evakuering stor.
 
Både jag och min värdmamma övervakar bränderna på en app (Fires near me NSW) som bush-brandkåren ansvarar för. Vi ska även gå igenom evakueringsplanerna för huset och vad jag ska packa in i bilen om jag är ensam hemma om, eller när, evakueringsordern kommer. Fotoalbum, datorer, hårddiskar och ombyten är sådant som står högt på listan.
 
Som norrbottning är jag van vid spadar, täckbyxor och värmeljus i bilen under vintertid. Det här kommer bli en annorlunda vinter, eller sommar.

Anonym skriver:

Tror jag stannar i Hong Kong...


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar