Way to go, Bartoli! Och lite annat om diskriminering....

Fick upp detta i mitt nyhetsflöde på Facebook. Än en gång saknar jag ord. Vart är världen på väg?
 
Jag tror inte att jag är den enda som har funderat på varför varenda tennisspelare är snygg. Är det vad som krävs för att få sponsorer så man kan ta sig så långt som till Wimbledon? Nu har jag inte sett en enda match i år, jag har inte ens kollat upp resultaten, men om Bartoli vinner denna prestigefyllda turnering så måste hon väl vara bra. Om inte rentav bäst. Vad spelar det då för roll om hon är rund och brunett och inte smal och blond? På denna tumblr-sida nämner de hennes "fist pumping" när hon tar poäng. Om man kort och gott googlar på "Bartoli" och kollar på bildresultatet kan man hitta följande bild:

 
Allt jag kan säga är: wow. Titta på armmusklerna! Om ni ger mig dem så skulle jag gå runt stolt som tuppen och vara väldigt, väldigt nöjd med mig själv. Bartoli är kanske ingen "klassisk skönhet". Hon är ingen modell, hon är en Wimbledon-vinnare och förtjänar att vara det oavsett hur hon ser ut. Ute i världen finns det tusentals modeller, men det finns bara en Wimbledon-vinnare år 2013 och ingen kan ta det i från henne.
 
När jag läser detta påminns jag även om detta som jag hörde på radion. Att tvingas ha kjol på sig för att locka publik genom att vara mer feminim är fel på så många sätt och vis. Om nu spelarna vill ha kjol, visst, låt de ha det. För mig verkar dock anledningen vara att skaffa sponsorer och publik, alltså något som genererar i pengar. Som tur var verkar spelarna denna gång finna sig i sin dress code, men vem vet vad de egentligen tycker?

Vad jag vill ha sagt med detta är att feminismen är stor i dagens samhälle men ibland kan det vara svårt att skilja på rätt och fel. Hur Bartoli behandlas tror jag att vi alla är överens om att det är fel, men när det kommer till kjolarna i den franska handbollsligan... Är det verkligen rätt? Är det verkligen fel? Det är ett fall man kan vända och vrida på i en evighet, se på det från olika synvinklar men ändå inte komma fram till ett svar. Jag tror feminismen i dag kan liknas vid rasismen. Vi är så rädda för att särbehandla mörkhyade och vara rasistiska att vår rädsla för detta gör att vi trampar fel. Vi särbehandlar för att vi inte vill särbehandla. Kommer ni ihåg detta? Som det sägs i artikeln markerar vi skillnader istället för likheter. Du är mörk, jag är ljus. Du är kvinna, jag är man. Om ett hushåll har den naturliga uppdelningen av uppgifter att mannen skottar snö och klipper gräs medan kvinnan står för matlagning, tvätt och städning, är detta verkligen kvinnodiskriminerande om detta par trivs på det sättet? Måste de verkligen gå mot detta för att de inte ska verka ha en kvinnodiskriminerande relation?
 
Jag kan mala på i evigheter om detta. Jag tänker dock bespara er och släppa det. Om ni ens orkat läsa min långa text om diskriminering förtjänar ni en belöning. Belöningen är att jag ska vara tyst nu och lämna er till era egna tankar.


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar