Mycket senare...

Många prov och inlämningar senare är jag tillbaka. Kan äntligen andas lite, slappna av i soffan med en kopp te och se film med vänner mitt i veckan.

Livet rullar på. Laddade hem en rolig app till min telefon igår som jag kommer presentera lite närmare någon dag framöver. Jag har en plan för min blogg och den kan ta en oanad vändning. Mer än så avslöjar jag inte.

Imorgon bär det av till huvudstaden. Ska träffa en vän och bara umgås med familjen, väldigt skönt. Annars har jag en debatt på måndag att förbereda mig inför, ska representera Centerpartiet. Förhoppningsvis går det bra, men våra debatter i skolan brukar ju bli lite kaotiska.

Igår anlände mitt smink som jag beställt från E.L.F. Ruskigt nöjd! Mineralfoundation, mineralrouge, mascara, fyra ögonskuggor + ask och ögonprimer för endast 250 kr! Och då är jag nöjd med själva sminket också! Billigt men inte skräp.

Orkar inte fixa någon vettig bild, njut av denna istället.

Stulen direkt från google, jajamen...

Aussie-kompis!?

Så har jag kanske hittat en kompis till Australien! Eller vem vet, vi har nyss börjat prata, men nu är jag då inte ensam med mina planer längre! Woopwoop!

Brrr...

Ligger under täcket just nu. Ute är det vitt sedan lunchtid då säsongens andra snö kom. Hoppas det stannar. Det blir så mycket ljusare och mysigare då. Mina händer är iskalla och jag sitter och huttrar, men orkar verkligen inte stiga upp för att fixa en kopp te.

Hittills idag har jag tagit ner två gardiner, monterat upp min nya lampa (fast det kommer jag behöva återkomma till, lyckades inte särskilt bra och det tog nästan en timme och många svordomar yttrades), beställt skolfoton, betalat skulder och räknat ekonomi inför Australien. Låt oss säga så mycket som att jag kommer behöva arbeta häcken av mig...

Nu ska psykologin skrivas och biologin pluggas!

Planen har sats i rullning

Sent i går kväll lade jag ut en profil på två au pair-sidor. Båda innebär att jag reser privat, vilket jag vill eftersom det blir flera tusen kronor dyrare att åka med en organisation. Då blir jag även väldigt låst via ett kontrakt och dessutom är det väldigt få organisationer som åker till Down Under.

Sidorna jag lade ut en profil på är Great Aupair och Aupair World och jag angav Australien, Frankrike, Nya Zeeland, USA och UK som länder, trots att jag egentligen bara vill till Australien. Vi får väl se vad som händer. Jag väntar mig knappast något svar på väldigt länge eftersom jag kan åka först i augusti/september 2013.

Det känns ändå väldigt spännande att ens ha vågat lägga ut en profil. Som om jag ändå är på väg någonstans.

Vill även säga stort grattis till Obama för fyra år till! Jag hejade på dig hela vägen, "halvvakade" in resultatet till och med!

Aten 31/10-3/11 2012

Anledningen till att jag inte har bloggat är bristen på intressant innehåll, samt ett internet som sa godnatt och adjö. Modemet kopplade ner sig 3160 gånger på ett dygn, stabilt... Så nu när jag har haft lov, varit utrikes och har bara lite mindre stressig i skolan slänger jag in ett inlägg.

Aten var hur mysigt som helst. Åkte med min pappa, hans fru, min syster, farmor och pappas frus pappa med sambo (B & M). Tisdagen den 30 oktober åkte jag och farmor till Stockholm för att sedan den 31 åka till Aten tidigt på morgonen.

Atens taxichafförer kör som... Ja, som greker helt enkelt. De struntar i hastighetsbegränsningar, spärrlinjer och nästintill rödljus. Men efter en spännande taxiresa kom vi helskinnade till hotellet och ganska snart begav vi oss ut på stan för att äta en tidig middag på Lontos.

Obligatoriska "Arlanda Terminal 5"-bilden

Glad Signe väntar på att få gå och äta mat...

B på väg till restaurangen...

Snyggaste huset ever!

Utsikt över Lycabettus (Lycavittous)
Pappas fru Sofia, pappa och farmor på Lontos

Fruktfat till efterrätt

Upplyst Akropolis

Dag två gick det äldre sällskapet + pappa på det nya Akropolismuseet medan jag, Signe och Sofia valde att vandra på shoppinggatan Ermou (vi hade alla varit på museet tidigare). På Ermou åt vi världens godaste frozen youghurt innan vi vandrade till Monastiraki och promenerade runt i små gränder. Sedan mötte vi upp de andra vid museet där vi tog ett turisttåg tillbaka Monastiraki för att äta lunch. På kvällen begav vi oss sedan till lyxhotellet Hotel Grande Bretagne för ett glas vin i baren, bara för att det är så otroligt lyxigt och vi kände oss väldigt malplacerade. Middagen intogs på Kuzina och sedan åkte vi till en bar där en kompis till oss jobbar, tyvärr var han inte där då (enligt de som jobbade, men enligt honom själv var han det). Så vi åkte hem igen och vilade upp oss för morgondagen.

Bild 1. Kisse, vill ha! Så otroligt fin!
Bild 2. Ermou, Atens drottninggata.
Bild 3. GALET GOD FROZEN YOGHURT! Valde Blueberry, Chocolate och Cookies&Cream med chokladflingor och jordgubbar som topping.
Bild 4, 5, 6. Vandring i små gränder
Bild 7. Nya Akropolismuseet. Notera greken i grönt som tittar RAKT in i kameran.
Bild 8. M och jag på turisttåg.
Bild 9. B och M.
Bild 10. Parlamentet.
Bild 11. Freshly cut rice? Nyskördat alltså. Gott var det i alla fall.
Bild 12. Farmor.
Bild 13. Pappa.
Bild 14. Signe på turisttåget. Tyvärr hamnade skärpan inte riktigt där jag ville...
Bild 15. Mor och dotter på Hotel Grande Bretagne.
Bild 16. Pappa och farmor.
Bild 17. Farmor och Margareta (notera callgirlen ovanför Margaretas axel som håller några äldre män sällskap vid middagsbordet.
Bild 18. En häst stirrade mig i skrevet....
Bild 19. Restaurangen Kuzina.
Bild 20. Pappa, Sofia och B.
Bild 21. M och farmor.
Bild 22. Signe och jag.
Bild 23. Upplyst tempel från restaurangens takterrass.

Dag tre gick jag, Signe, B och M upp till Akropolis. Varmaste dagen so far, hela 28 grader (jämfört med 22-25 tidigare). Efter drygt två timmar där var vi tillbaka på hotellet där vi vilade lite innan vi åt gyros pita (grekisk snabbmat) till lunch. Jag och Signe vandrade tillbaka till hotellet medan de andra vandrade runt lite innan vi begav oss till Lycabettus, Atens högsta punkt, för att se solnedgången. Middag intogs på en restaurang som jag inte kommer ihåg namnet på, men vi fick även sällskap av vår grekiska vän Giannis (han från baren) och hans svenska flickvän Johanna. Mycket trevlig kväll.

Bild 1-5. Akropolis.
Bild 6. Jag och Parthenon.
Bild 7. Parthenon.
Bild 8. Signe.
Bild 9. Huset ganska precis mitt i bild med svart tak är vårt hotell.
Bild 9, 10. Gyros Pita, grekisk snabbmat. Fläskkött, pommes frittes, tomat, lök och tzatziki i ett bröd.
Bild 11, 12. Utsikt från Lycabettus, Atens högsta punkt.
Bild 13. Grekland.
Bild 14. Signe och jag.
Bild 15. Farmor och Sofia.
Bild 16. Lycabettus.
Bild 17. Sunset.
Bild 18. Chocolate milkshake <3
Bild 19, 20. Athens by night.
Bild 21. M och farmor i väntan på linbanan/bergbanan ner till normal stadshöjd.
Bild 22. Athens by night... Again....
Bild 23. Meatballs with THE sauce, så gott!!!

Nästa dag begav vi oss hem och där slutar mina bilder. På kvällen i Stockholm hade jag och Signe ett Weeping Angels-maraton (ja, jag är ett Doctor Who-fan). Sen åkte jag och farmor hem på söndagen. Home sweet home.